Roman Özeti : HUZUR AHMET HAMDİ TANPINAR
1.KİTABIN KONUSU:
Mümtaz’ın Nuran’a olan aşkının öyküsü.
2.KİTABIN ÖZETİ:
Mümtaz ve Suat'ın Nuran'a olan aşklarıdır öykünün merkezi. Mümtaz ve
Nuran birbirini sevmekte ve evlenmeyi tasarlamaktadırlar. Ümitsizliğe
düşen Suat ise kendini asarak intihar eder. Bu trajedi nedeni ile
Nuran'dan ayrılan Mümtaz'ın iç dünyası yıkılmıştır. Radyoda II.Dünya
savaşının başladığı haberi verildiği sırada
Suat'ın hayalini gören Mümtaz merdiven başına yıkılır (bazı edebiyat incelemecileri
sonda Mümtaz'ın öldüğü biçiminde yorumlar yapmış olsalar da
Tanpınar'ın metninde ölüm telaffuz edilmiyor).
Mümtaz
Beyazıt Sahaflar Çarşısında
salaş dükkanlarda
bit pazarında
Çekmece'de balıkçı muhitinde ve kır kahvelerinde dolaştırırken
İstanbul'un bir kronikçisi
İstanbul'da eski zamanın donup kaldığı ve biriktiği köşelerin bir
tasvircisi oluyor romanda. Huzur'un sonraki bölümlerinde Boğaz'a
zengin bir eve
sanki başka bir dünyaya geçiyoruz. Pırıl pırıl görünen modern semtte önceleri çok mutlu olan Mümtaz
giderek bu çevrede yaşayan insanlardan kaynaklanan olayların sonucunda yıkılır. Geçilmemesi gereken bir sınırı çiğnemiştir o!
Her yeni tecrübe gibi şahsîdir
her yeni tecrübe gibi ilktir. Mümtaz
bindiği bir Ada vapurunda Nuran’a rastlamış ve “Tehlikeli denecek derecede zengin
her ihtimale gebe
her mânasında velûd bir kadınlık hayatı(nın)
bakımsız bir tarla gibi sırf kendisini işleyecek erkeğin yokluğundan yarı hülyâ
yarı verimsizliğin bütün sebeplerini kendisinde gören bir aşağılık
duygusu içinde akıp gittiğini” farketmiştir. Bu tesbitin arkası
kendiliğinden gelecek ve zalim bir çocukluğun ara sokaklarından geçerek
kendisini İhsan’ın kollarına atan Mümtaz
fikrî zeminini sağlamlaştırmış bir insan olarak duygusal arka planını
inşa etmeye soyunacaktır: “O madem ki artık benim için herşeydir
o halde bütün kâinatımla ona taşınmalıyım.” der.
3.KİTABIN ANA FİKRİ:
Her aşkın bir ızdırap ve çilesi bazen insana mutluluk bazen de mutsuzluk verir.
4.KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Dört bölümden oluşan kitabın her bölümü
öykünün dört kahramanının
İhsan
Nuran
Suat ve Mümtaz'ın adlarıyla verilir. Ancak
romanın ana karakteri Mümtaz'dır. Yazar
diğer üç
karakteri de Mümtaz'la olan ilişkileri çerçevesinde tanıtır bize.
Birinci dönem Türk romanında mekan Doğu-Batı değerlerini temsil etmek
bakımından bir anlam taşıyor ve kent ikiye ayrılıyordu. İstanbul
tarafının mahalleleri Osmanlı-İslam geleneklerinin
göreneklerinin değerlerinin yaşadığı semtlerdi. Beyoğlu tarafı ise
kentin Batılılaşmış öteki yarısıydı. Oturulan mekan olarak konak ve
apartman Doğu-Batı karşıtlığının simgesiydi. İlk dönem yazarları
arasında
Doğu-Batı karşıtlığı ve kimlik sorununu
İstanbul'un farklı semtlerini karşı karşı getirerek işlemektedir.
5.KİTAP HAKKINDA ŞAHSİ GÖRÜŞLER:
Kitap okuyucuyu aşırı şekilde etkilememekte ve okurken insanı çok sıkmakta
bunalmaktadır.